Jak by mohlo vypadat lepší vedení Česka ?

20. 5. 2017 v 20:01 | Kategorie: Rychlé zprávy < | Autor: Lukáš Přibyl <

Související články:

Současný systém Evropské unie je pomalý a nevhodný
Trestanecké hry jako nástroj k nápravě i potenciálních zločinců
ČR: Stát jako firma ?

Milí čtenáři,

za desítky let vedení se demokratická Česká republika ukázala býti ve svých rozhodnutích velice pomalou, nerozhodnou a často nepřehlednou. Což ji nejednou vede až k paralýze. Snad se nedočkáte ochrnutí i po stránce vojenské. Dnes si však nebudeme povídat o budoucnosti, která jistojistě postihne ČR i ostatní země. Naše pozornost se strhne k "pouhému" návrhu možné podoby rychlé a přehledné správy státu. Tak, jak by to mělo vypadat. Jedná se o podnět, kterého se lid může, ale nemusí chytit. Pojďme k jádru věci prosím...

Tento návrh počítá se zachováním demokracie v České republice:
(ale opravdu jen to nejnutnější; pokud vám není něco jasné, ptejte se)

a) moc zákonodárná = ministerstva a vysoké soudy
b) moc výkonná = Nejvyšší rada
c) moc soudní = Nejvyšší soud, vysoké soudy a městské soudy

ÚVODNÍ SLOVO

- politické strany neexistují; je pouze poslanecká sněmovna, ministerstva, nejvyšší rada a soudy (senát pro nadbytečnost zrušen)
- je nastavena přímá volba jednotlivých konkrétních osobností, což znamená, že občané volí z každého města v ČR jen jednu politickou osobnost (každý tedy "hraje" opravdu čistě sám za sebe)
- do poslanecké sněmovny se však dostávají "jen" první dvě stovky politiků, kteří získali od občanů nejvíce hlasů)
- poslanecká sněmovna pak volí či odvolává členy (ministry) Nejvyšší rady
- dále neexistuje ani prezident ani premiér ani nic podobného
- členové pěti-členného Nejvyššího soudu jsou voleni v normálních demokratických volbách (stejně jako v případě poslanecké sněmovny), tedy přímo lidmi, voliči samotnými (Vysoké a městské soudy jsou pak obsazovány na základě hlasu Nejvyššího soudu)

MOC ZÁKONODÁRNÁ

- ministři (počet jedenáct) jako jednotlivci (sami za sebe) navrhují zákony a/nebo úpravy zákonů, které předkládají ke kontrole vysokým soudcům (počet pět) a tito soudci mohou buď schválit takový zákon nebo vrátit zpět k přepracování
- ministři jako jednotlivci mohou navrhovat ke konečnému schválení pouze zákony nejnižší a nižší; zákony střední a vyšší mohou ministři navrhnout pouze k překontrolování vysokými soudy s tím, že takový návrh zákona musí ještě schválit Nejvyšší rada jako celek (tedy musí pro takový návrh hlasovat více jak polovina z jedenácti členů Nejvyšší rady)

MOC VÝKONNÁ

- Nejvyšší rada je tvořena jedenácti členy, kteří současně stojí v čele jedenácti ministerstev
- Nejvyšší rada je volena na základě hlasů poslanců poslanecké sněmovny (poslanci mohou Nejvyšší radu odvolat, rozpustit v případě nějakých závažných provinění a podobně)
- Nejvyšší rada jako taková jedná jako celek a nemá svého předsedu
- své návrhy zákonů musí Nejvyšší rada předložit ke konečnému schválení Nejvyššímu (pěti-člennému) soudu

MOC SOUDNÍ

- Nejvyšší soud (pět členů) kontroluje objektivní srozumitelnost a uskutečnitelnost v životní praxi, stejně tak jako i správnost z pohledu ostatních zákonů
- vysoké soudy (za pomoci svých zástupců) kontrolují objektivní srozumitelnost a uskutečnitelnost zákonů od ministrů jako jednotlivců zvlášť
- městské soudy, jestliže zjistí jakékoliv nesprávnosti či podezření, musí takový zákon ohlásit přímo Nejvyššímu soudu
- Nejvyšší soud je volen přímo v demokratických volbách (stejně jako výše zmíněná poslanecká sněmovna)

Tolik pro stručný nástin. Máte-li nějaké dotazy či připomínky, můžete je zapsat buď zde pod článkem nebo v části Všeobecná diskuze bočního menu. Pokud se ale Váš komentář nehodí k danému článku, je určen pouze do Všeobecné diskuze.

S přáním pěkného dne, Autor

8 komentářů:

  1. Zajímavé :) Co říkáš na volební model navrhovaný matematikem Karlem Janečkem? Je podobný tomuto, tím, že se volí konkrétní osobnosti a každý člověk má několik pozitivních a negativních hlasů. Myslím, že se to v mnohých směrech může ukázat jako efektivnější, než současný systém voleb, minimálně přesnější. Ostatně matematika jako taková je sama o sobě velmi přesná věda, čísly lze teoreticky vyjádřit vše, co existuje a co pak v praxi zkoumají ostatní vědy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že není potřeba vytvářet nějaké matematické systémy, bohatě stačí, když funguje alespoň základní úroveň uvažování lidské mysli. Což se za těch víc jak pět-a-dvacet let v tomto státě ještě nepodařilo. A je to očividné (např. volby do poslanecké sněmovny). Už jen fakt, že velká část lidí vnímá doporučení o stoprocentní účasti při volbách jako diktaturu a neoprávněné nařizování (a podobně), je jasně ukazující, kam lidstvo kleslo. Jsou zkrátka věci, které občané ČR vnímají jako diktaturu, přestože za normální situace by to rozumný člověk vnímal jako svou přirozenou aktivitu a NE nějaké nařizování.

      Na závěr bych jen podtrhl, že v jednoduchosti je síla - a právě proto stačí (jako individuální poslance s jejich individuálními názory a postoji) volit konkrétní osobnosti a v žádném případě ne politické strany. Senát by měl být zrušen pro nadbytečnost.

      Pokud je něco nejasné, ptej se zas...

      Vymazat
  2. Za základní úroveň uvažování považuješ průměrné IQ (uvádí se kolem 90 - 110)? Ano, těch předchozích 40 let na nás mělo neblahý vliv, takže se to teď těžko napravuje. I proto je nejspíš doba trvání průměrného soudního procesu v ČR několik let, zatímco v Holandsku asi týden.

    Chápu, že povinné volby lidi můžou jako diktaturu vnímat. I ti, kdo byli dříve umírnění, se zradikalizují proti systému a mohou jej pak chtít svrhnout. Mohlo by to vést k revoluci, k násilí, protože povinné volby by spousta lidí odmítla. Idea s osobnostmi je zajímavá. Ale rušit Senát? Senát funguje dost jako taková pojistka, aby Poslanecká sněmovna nechrlila jeden zákon za druhým bez pořádného prostudování (už tak je tu dost velká byrokracie). Může připomínkovat, brzdit špatné, zneužitelné zákony, v určitých situacích odvolat prezidenta apod. Kdyby se například v PS dostali k moci fašisté, může pak Senát brzdit jejich vliv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věř tomu, že ve výše nastíněném systému Senát ČR nemá žádnou hodnotu. Jsou tam ale prvky, které jej nahrazují. Když si přečteš článek pozorněji, zjistíš, že poslanecká sněmovna nechrlí zákony, ale zákony chrlí Nejvyšší rada a její zákony pak ještě musí schválit rada Nejvyššího soudu. Čili pojistek je tam více než dost.

      Co se týká té tebou zmiňované radikalizace... ti, kteří se takto staví proti volbám (a podobně), jsou jako malé děti, které bez ohledu na důvody odmítají spolupracovat. Takových na internetu je celá řada. Dokonce jsou i tací, kteří odmítají něco jenom proto, že jsem to navrhl já (nebo to tak aspoň přede mnou hrají - nebylo by to poprvé).

      Vymazat
  3. V demokracii je kvalita a odpovědnost reprezentace prostým odrazem kvality a odpovědnosti voličstva. Představa, že si někdo chytrý sedne ke stolu, zamyslí se a vytvoří systém, který většinu špatného napraví, je podle mého názoru bláhový. Beru to jako hezké teoretické cvičení, ale to je tak všechno. Mimochodem, některé body mi připadají naprosto utopické a nesmyslné, např. neexistence politických stran. Lidé se budou přirozeně vždycky sdružovat, aby společně prosazovali své společné zájmy, a je to tak správně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...však ono to taky je jen teoretické cvičení (alespoň prozatím) - ale jsem si jist, že by to šlo realizovat

      Vymazat
  4. Tak on to Lukáš podle mě myslel tak, že by se lidi nesdružovali na základě nějaké ideologie, ale spíš za účelem prosazení konkrétních cílů... Ale i tak si myslím, že takový systém jen tak fungovat nebude, protože ho většina lidí odmítne. Nebo to vygeneruje někoho jako je Babiš, kdo nemá vlastně žádný program, kromě uspokojování vlastních sobeckých zájmů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...ano většina lidí zmíněný návrh skutečně může odmítnout a i s tím se počítá - právě proto mám v zásobě i jiné systémy, které jsou však alespoň zpočátků trošku agresivnější (někdy je potřeba lidi trochu "nakopnout", aby začali opravdu něco dělat pro svůj stát)

      Vymazat